Postal Manual Vol. I
1. The Indian Post Office Act, 1898
Issued by the Government of India in the Department of Industries and Labour under Notification No. 290 IMR/32, dated, New Delhi, the 30th March 1933 (as subsequently amended from time to time. No. 290 IMR/32. --- In exercise of the powers conferred by the Indian Post Office Act, 1898). And in supersession of the Indian Post Office rules, 1926 the Central Government is pleased to make the following rules.
These rules may be called the Indian Post Office Rules, 1933
अधिसूचना संख्या 290 IMR / 32, दिनांक, नई दिल्ली, 30 मार्च 1933 (जैसा कि बाद में समय-समय पर संशोधित किया गया। नंबर 290 IMR / 32) के तहत भारत सरकार द्वारा उद्योग और श्रम विभाग में जारी। भारतीय डाकघर अधिनियम, 1898 द्वारा प्रदत्त शक्तियों के प्रयोग में)। और भारतीय डाकघर के नियम 1926 के अधिरोपण में, केंद्र सरकार निम्नलिखित नियम बनाने की कृपा करती है।
इन नियमों को भारतीय डाकघर नियम, 1933 कहा जा सकता है
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2. Indian Post Office Rules, 1933
In 1866 the Post Office Ac t was enacted which was subsequently amended by Act III of 1882 and Act XVI of 1896. Later on number of defects were brought to the notice of the Government. It was also found that express provisions of law, as contained in the Act, in respect of various matters were not suited to the then prevailing requirements of postal work. In order to rectify the defects the Indian Post Office Bill was introduced in the Legislature.
1866 में डाकघर Ac t अधिनियमित किया गया था जो था बाद में 1882 के अधिनियम III और 1896 के अधिनियम XVI द्वारा संशोधित किया गया। बाद में सरकार के ध्यान में कई दोषों को लाया गया।यह भी पाया गया कि कानून के प्रावधान, जैसा कि अधिनियम में निहित है, विभिन्न मामलों के संबंध में तत्कालीन प्रचलित के अनुकूल नहीं थे डाक काम की आवश्यकताएं। भारतीय दोषों को ठीक करने के लिए डाक घर विधेयक विधानमंडल में पेश किया गया था।
Postal Manual Vol. I ( Indian Post Office Rules, 1933 )
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Postal Manual Vol. II
1. Postal Manual Volume-II contains Rules and Regulations for the guidance and instructions of staff and officers of the Department of Posts in the performance of their operative, administrative and executive duties.
2. Due to bifurcation of the Indian Posts and Telegraphs Department the rules applicable to Telegraph Wing
have been deleted and only the rules and regulations followed by Department of Posts have been printed in this edition.
3. This revised fourth edition of Volume-II contains the following 11 Chapters and 13 Appendices related to
the relevant Rules. Chapter-II and Appendices 2, 3A, 4, 8, 12A, 13, 14 and 15 of the previous edition have been deleted.
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Postal Manual Vol. III
CENTRAL CIVIL SERVICES
(CLASSIFICATION,
CONTROL AND APPEAL) RULES, 1965
AND
SCHEDULE OF ADMINISTRATIVE
POWERS OF OFFICERS
(Corrected up-to 1 July 1986)
Department of Posts India
This volume of the Postal contains : (i) Chapter on Discipline (ii) Central Civil, Services (Classification, Control and Appeal) Rules 1965, (iii) Rules relating to appointment, penalties and appeals of employees excluded from the operation of the Central Civil Services (Classification, Control and Appeal) Rules 1965, and (iv) Schedules showing the administrative powers of the different classes of officers of the Indian Postal Department, other than those vested in and exercised by them under (1) the Indian Post Office Act and the Indian Post office Rules, (2) Rules for the guidance of Depositors in Post Office Savings Bank, (3) The Cash Certificate Rules, and (4) Compilation of the Fundamental and Supplementary Rules.
केन्द्रीय सिविल सेवा
(वर्गीकरण, नियंत्रण और चयन) नियम, 1965
और अधिकारियों के सहायक पाउडर की अनुसूची
(1 जुलाई 1986 तक सही किया गया)
डाक विभाग भारत
डाक के इस खंड में शामिल हैं: (i) अनुशासन पर अध्याय (ii) केंद्रीय नागरिक, सेवा (वर्गीकरण, नियंत्रण और अपील) नियम 1965, (iii) केंद्रीय संचालन से बाहर किए गए कर्मचारियों की नियुक्ति, दंड और अपील से संबंधित नियम सिविल सेवा (वर्गीकरण, नियंत्रण और अपील) नियम १ ९ ६५, और (iv) भारतीय डाक विभाग के अधिकारियों के विभिन्न वर्गों की प्रशासनिक शक्तियों को दर्शाने वाली अनुसूचियां, उनके अलावा और उनके द्वारा प्रयोग किए गए (१) भारतीय डाकघर अधिनियम और भारतीय डाकघर नियम, (2) डाकघर बचत बैंक में जमाकर्ताओं के मार्गदर्शन के लिए नियम, (3) नकद प्रमाणपत्र नियम और (4) मौलिक और पूरक नियमों का संकलन।
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Postal Manual Vol. IV
Postal Manual Vol. IV PART-I
Postal Manual Vol. IV PART-II
Casual Leave
I. RULES FOR THE EMPLOYMENT OF PAID SUBSTITUTES IN CASUAL LEAVE
VACANCIES OF POSTMEN, VILLAGE POSTMEN AND CLASS IV POSTAL OFFICIALS
(GOVERNMENT OF INDIA, DEPARTMENT OF I. & L. LETTER NO. 20 P.T.E. DATED
THE 28TH AUGUST, 1926, AS SUBSEQUENTLY MODIFIED IN GOVERNMENT OF
INDIA, DEPARTMENT OF COMMUNICATION Corrigendum No. Es. B. 60-2/34, Dated
the 30-3-38 and Deptt. Order No. 10-7/2001/PE-II dated 15.03.2004.
1. The employment of paid substitutes in casual leave vacancies will ordinarily be restricted to offices at which the number of postmen, village postmen and class IV staff together does not exceed 4.
2. Head of Circle/Regional Post Master General may at their discretion relax the condition in rule 1 in individual cases in which, owing to the absence of an abnormally large number of postmen and class IV postal officials, it is found impossible to distribute the work of those granted casual leave among the staff present for duty.
3. Paid substitutes may only be employed in the place of absentees granted casual leave on account of illness or urgent private affairs. The head of the office should make such enquiries as may be necessary to satisfy himself regarding the necessity for the absence.
4. The amount to be paid to a substitute employed under these rules must not exceed the minimum pay of the time scale in force at the office concerned for the class to which the absentee belong. Payment must be made direct to the substitute, whose receipt should be obtained. “Note:- The term “minimum pay” referred to above includes dearness and all other allowances”.
5. All claims for payments to substitutes under these rules should be submitted for approval before payment, to the Divisional Superintendent or first Class Postmaster concerned, accompanied by the leave applications and any other documents necessary to establish the validity of the claims. The head of the office must certify on the claims that the employment of the casual leave in accordance with rule 3.
6. When granting casual leave to a postman or class IV official in circumstances necessitating the employment of a substitute, the Head of the office will make the applicant aware of his liability for the pay of the substitute in the event of the claim being subsequently found to be inadmissible.
7. The employment of paid substitute under these rules in respect of any particular postman or class IV postal official will be limited ordinarily to 8 days in any one calendar year.
8. A substitute to be employed under these rules will ordinarily be produced by the applicant for acceptance by the head of the office, but in special cases, when the leave applicant is unable to produce a suitable substitute the head of the office may select a substitute. In either case, both the leave applicant who provides his own substitute and the head of the office will be held personally responsible for the good behaviour of the substitute and liable for any losses that may arise form his employment.
9. Substitute may be engaged if in the office no surplus Postman and Leave Reserve are available and same substitute should not be engaged for more than 45 days in a year.
10. The following may be observed while making arrangement : (i) The work of such absentee Group ‘D’/postman staff may be managed by redistribution of work among the available Group ‘D’/ postman staff in the same office in accordance with Directorate letter No. 10-7/2001-PE.II dated 15.3.2004. (ii) No substitute should be engaged against the vacant post of Group ‘D’/ postman in departmental post offices having a combined staff strength exceeding 4 Group ‘D’/postmen. However, Heads of Circles/ Regions may at their discretion relax this condition in individual cases if it is not found possible to redistribute the work among the available staff and if they feel that there is a genuine difficulty in managing the work without making substitute arrangement where the staff available is limited and the work in that particular office cannot be managed without a substitute arrangement.
II. RULES FOR THE EMPLOYMENT OF PAID SUBSTITUTES IN CASUAL LEAVE VACANCIES OF MAILGURARDS, VAN PEONS, MAILMAN AND OTHER CLASS IV OFFICIALS IN THE R.M.S. (GOVERNMENT OF INDIA, DEPARTMENT OF I.& L., LETTER No. ES –B/APC-66/28 dt. 11.01.30).
(The rules are the same as those in the case of postmen, village postmen and class IV postal officials given in Section I above, except that in this case).
(1) the head of the office is the Inspector of Post, Head Record, or Subrecord officer in the Selection Grade. As the case may be, in charge of the office.
(2) The powers of Divisional Superintendents and/or First Class Postmasters under rules 5 and 7 will be exercised by the Superintendent of R.M.S.). Note:-- For the purpose of rule(1), each set of a section or mail office will be treated as a separate unit. The employment of paid substitutes should be resorted to only when no leave reserve hand is available in the Record Office to which the set, section or mail office is attached and a certificate to this effect may be given by the appointing authority.
I. डाकघरों के मामले, डाक टिकटों और कक्षा IV के डाकघरों (भारतीय गणतंत्र), भारत और उत्तर प्रदेश के कुलीन वर्गों के वेतन आयोगों में जमा किए गए उम्मीदवारों की आय के आधार पर 28 लाख से अधिक की संख्या में 28 लाख रुपये का भुगतान किया गया है। भारत सरकार के आदेश में, संचार निगम की सं। ई। बी। 60-2 / 34, दिनांक 30-3-38 और विभाग क्रम संख्या 10-7 / 2001 / PE-II दिनांक 15.03.2004।
1. कैजुअल लीव रिक्तियों में सशुल्क विकल्प का नियोजन सामान्यतया उन कार्यालयों तक सीमित रहेगा, जिन पर डाकिया, ग्राम डाक सेवक और चतुर्थ श्रेणी कर्मचारी एक साथ संख्या 4 से अधिक नहीं है।
2. सर्किल / रीजनल पोस्ट मास्टर जनरल अपने विवेक से नियम 1 में उन मामलों में नियम को शिथिल कर सकते हैं, जिनमें असामान्य रूप से बड़ी संख्या में पोस्टमैन और चतुर्थ श्रेणी के डाक अधिकारियों की अनुपस्थिति के कारण, वितरण करना असंभव पाया जाता है। ड्यूटी के लिए उपस्थित कर्मचारियों के बीच उन लोगों को आकस्मिक अवकाश दिया गया।
3. भुगतान किए गए विकल्प केवल अनुपस्थित लोगों के स्थान पर नियोजित किए जा सकते हैं जिन्हें बीमारी या तत्काल निजी मामलों में आकस्मिक अवकाश दिया जाता है। कार्यालय के प्रमुख को इस तरह की पूछताछ करनी चाहिए क्योंकि अनुपस्थिति के लिए आवश्यकता के संबंध में खुद को संतुष्ट करना आवश्यक हो सकता है।
4. इन नियमों के तहत कार्यरत एक विकल्प के लिए भुगतान की जाने वाली राशि उस वर्ग के लिए संबंधित कार्यालय में लागू समय सीमा के न्यूनतम वेतन से अधिक नहीं होनी चाहिए, जिसमें अनुपस्थित व्यक्ति हैं। भुगतान स्थानापन्न को प्रत्यक्ष किया जाना चाहिए, जिसकी रसीद प्राप्त की जानी चाहिए। "नोट: - उपरोक्त" न्यूनतम वेतन "शब्द में महंगाई और अन्य सभी भत्ते शामिल हैं"।
5. इन नियमों के तहत प्रतिस्थापन के भुगतान के लिए सभी दावों को भुगतान से पहले अनुमोदन के लिए प्रस्तुत किया जाना चाहिए, संबंधित विभागीय या प्रथम श्रेणी के पोस्टमास्टर को, छुट्टी के आवेदनों और दावों की वैधता स्थापित करने के लिए आवश्यक किसी भी अन्य दस्तावेजों के साथ। कार्यालय के प्रमुख को उन दावों पर प्रमाणित करना होगा जो नियम 3 के अनुसार आकस्मिक अवकाश के रोजगार।
6. विकल्प के रोजगार की आवश्यकता वाले परिस्थितियों में एक डाकिया या चतुर्थ श्रेणी के अधिकारी को आकस्मिक अवकाश देने पर, कार्यालय का प्रमुख आवेदक को उसके दावे के स्थान पर स्थानापन्न के भुगतान के लिए उसके दायित्व के बारे में अवगत कराएगा। बेवजह होना।
7. किसी विशेष डाकिया या चतुर्थ श्रेणी के डाक अधिकारी के संबंध में इन नियमों के तहत भुगतान किए गए स्थानापन्न का नियोजन सामान्यतया किसी एक कैलेंडर वर्ष में 8 दिन तक सीमित रहेगा।
8. इन नियमों के तहत नियोजित किए जाने वाले एक विकल्प को मुख्य रूप से आवेदक द्वारा कार्यालय के प्रमुख द्वारा स्वीकृति के लिए उत्पादित किया जाएगा, लेकिन विशेष मामलों में, जब अवकाश आवेदक एक उपयुक्त स्थानापन्न का उत्पादन करने में असमर्थ होता है, तो कार्यालय प्रमुख चुन सकता है विकल्प। या तो मामले में, दोनों छुट्टी आवेदक जो अपना विकल्प प्रदान करते हैं और कार्यालय के प्रमुख को व्यक्तिगत रूप से स्थानापन्न के अच्छे व्यवहार के लिए जिम्मेदार ठहराया जाएगा और किसी भी नुकसान के लिए उत्तरदायी है जो उनके रोजगार का कारण बन सकता है।
9. यदि कोई सरप्लस पोस्टमैन और लीव रिजर्व उपलब्ध न हो तो सबस्टिट्यूट लगे हुए हो सकते हैं और एक ही विकल्प को एक वर्ष में 45 दिनों से अधिक के लिए नहीं लगाया जाना चाहिए।
10. व्यवस्था बनाते समय निम्नलिखित को देखा जा सकता है: (i) ऐसे अनुपस्थित समूह 'डी' / डाकिया कर्मचारियों का काम उपलब्ध समूह 'डी' / डाकिया कर्मचारियों के बीच उसी कार्यालय में काम के पुनर्वितरण द्वारा प्रबंधित किया जा सकता है। निदेशालय पत्र संख्या 10-7 / 2001-PE.II दिनांक 15.3.2004। (ii) विभागीय डाकघरों में ग्रुप / डी ’/ डाकिया के रिक्त पद के विरुद्ध कोई विकल्प नहीं होना चाहिए, जिसमें ४ डी men डी / पोस्टमेन से अधिक संयुक्त स्टाफ की शक्ति हो। हालाँकि, मंडल / क्षेत्र प्रमुख अपने विवेक से व्यक्तिगत मामलों में इस स्थिति को शिथिल कर सकते हैं यदि उपलब्ध कर्मचारियों के बीच काम का पुनर्वितरण संभव नहीं है और यदि उन्हें लगता है कि स्थानापन्न व्यवस्था किए बिना कार्य के प्रबंधन में एक वास्तविक कठिनाई है जहाँ उपलब्ध स्टाफ सीमित है और उस विशेष कार्यालय में काम एक वैकल्पिक व्यवस्था के बिना प्रबंधित नहीं किया जा सकता है।
II। MAILGURDS, वैन PEONS, मेलमैन और अन्य वर्ग IV के अधिकारियों के आरएएमएस में मामले की वैधता के आधार पर दस्तावेजों के लिए नियम। (भारत सरकार, आई और एल का विभाग, पत्र क्रमांक ES -B / APC-66/28 dt। 11.01.30)।
(नियम ऊपर के अनुभाग I में दिए गए डाकियों, गाँव के डाकियों और चतुर्थ श्रेणी के अधिकारियों के मामले में समान हैं, सिवाय इसके कि इस मामले में)।
(1) कार्यालय का मुखिया चयन ग्रेड में निरीक्षक के पद, प्रमुख रिकॉर्ड या उप-अधिकारी अधिकारी होता है। जैसा कि मामला हो सकता है, कार्यालय का प्रभारी।
(२) नियम 5 के तहत डिवीजनल सुपरिंटेंडेंट और / या फर्स्ट क्लास पोस्टमास्टर्स की शक्तियों का प्रयोग आरएमएस के अधीक्षक द्वारा किया जाएगा।) नोट: - नियम (1) के उद्देश्य के लिए, एक अनुभाग या मेल कार्यालय के प्रत्येक सेट को एक अलग इकाई माना जाएगा। भुगतान किए गए विकल्प के रोजगार का उपयोग केवल तभी किया जाना चाहिए जब रिकॉर्ड कार्यालय में कोई अवकाश आरक्षित हाथ उपलब्ध न हो, जिसमें सेट, अनुभाग या मेल कार्यालय संलग्न हो और इस आशय का प्रमाण-पत्र नियुक्ति प्राधिकारी द्वारा दिया जा सकता है।
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Postal Manual Vol. V
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Postal Manual Vol. VII
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Postal Manual Vol. VIII
POSTS AND TELEGRAPHS MANUAL VOLUME VIII
POST OFFICE AND RAILWAY MAIL SERVICE SUPERVISING OFFICERS
THIRD PRINT (REPRINT)
(1ST LIST OF CORRECTIONS DATED 1-7-1976 TO 2ND LIST OF CORRECTIONS
DATED 1-4-79 Containing correction slips 1to 9)
(Published under the authority of the Director General of Posts and Telegraphs )
CONTENTS OF CHAPTER HEAD OF CIRCLES RULE PERSONAL DUTIES PAGES 1 Head of a Circle 2 Inspection of stock Depots 2-A Inspection of Circle office 3 Visits to offices, Sections and Mail lines 4 Disposal of copies of order Book remarks 5 Examination of Diaries 6 Examination of copies of punishment registers 7 Control over pension work 8 Inspection of Returned Letter offices 9 Enquiries with local Offices 10 Verification of balances of headquarters office 11 Responsibility for postal arrangements at Headquarters MISCELLANEOUS RULES 12 Assistant Postmasters-General 13 Registers and records in a circle office 14 Register of Complaints 15 Register of losses and frauds 16 Disposal of records 17 Jurisdiction and head quarters of Superintendents 18 Jurisdiction and head quarters of Inspectors 19 Accommodation for Superintendents offices 21 Inspection of offices and sections 22 Director-General’s circulars 23 Circulars of Heads of Circles 24 Omitted 25 Applications1 for interception of articles 26 Return to senders of articles posted 27 Application for information from Post office records 28 Monthly statistics 29 Irregularities in service messages despatched. 30 Registered News papers 31 Half –yearly enumeration report 32 Half –yearly list of volunteers for field service 33 Mobilisation of postal officials for field service 34 Estimate of expenditure on field postal arrangements 35 Report on field postal arrangements 36 Memo of authorised balances and advances 37 Countersignature of travelling allowance bills 38 Limit of weight of mails 39 Due mail and sorting lists 40 Objection statements 41 Omitted 42 Detention of outward mail steamers 43 Deleted 44 Report of changes in postal routes and communications 45 Interruptions of mails during transit 45-A Permitting Class-IV officials of the post office to be requisitioned by R.M.S 46 Functions of Post offices 47 Changes in status of offices and their transfer from one head office to another 48 Instructions regarding the exchange of cash remittances 49 Fixing limit of aggregate amount to be entrusted to a single postman or village postman 49-A Fixing percentage of Money Orders to be verified by Inspector of Post offices, Town Inspectors, Overseer postmen and overseers 50 Payment of money orders by Pay order 51 Sale of Indian Postal Orders 52 Payment of out-of-date and defective British or Irish Postal Orders 52-1 Payment of defective Indian Postal Orders 52-2 Agreement by banks for the payment of crossed British, Irish, and Indian Postal Orders 52-3 Payment of Time Barred Indian Postal Orders and Waiving of 2nd Commission 53 Refund of the value of Indian Postal Orders 54 Miscarriage, loss or destruction of Orders – Issue of duplicates 54-1 Applications regarding miscarriage, loss or destruction of Indian Postal Orders 55 Omitted. 55-1 Loss of unsold Indian Postal Orders 55-2 Loss or theft of unsold Indian Postal Orders 56 British or Irish Postal Orders lost after payment 56-1 Indian Postal Orders lost after payment 56-2 Post office certificates lost after payment 56-3 Loss of Post Office certificates before issue from stock 57 Accounts opened on behalf or minors 58 Withdrawals from minors’ accounts 59 Issue of duplicate pass book 60 Opening and closing of public accounts 61 Intimation from Audit office regarding closing of public accounts 62 Withdrawals in excess of prescribed limit from public accounts and regimental and other conjoint accounts 63 Payment of deposit of deceased depositor or depositor incapable of managing his affairs 64 Applications for withdrawal from depositors who have left India 65 Postal certificates held by lunatics 65-1 Transfer of Postal certificates held by a minor to the name of another person. 66 Payment of Postal certificates standing in the names of deceased persons 67 Articles addressed to deceased persons 68 Disposal of injurious, indecent or obscene articles 69 Disposal of articles with prohibited contents 70 Complaints relating to v.p articles sent dishonestly or fraudulently 71 Correspondence with Foreign Administrations 71-A Disposal of enquiries or complaints relating to the loss or non-delivery of unregistered or registered articles of the letter mail and of foreign parcels posted in and addressed to a country other than India 71-B Procedure for dealing with complaints and enquiries relating to foreign Postal articles. 72 Special procedure for Presidency offices 73 Deleted. 74 Licences for the use of franking machines 75 Prepayment of postage in cash on unregistered packets 76 Enumeration of articles by R.L.O. 77. Half-yearly R.L.O. return 78. Unusual bag account 79. Deleted. 80. Compensation for loss of or damage to inland insured articles 81. Compensation for loss of or damage to inland uninsured registered articles. 82. Compensation for loss or damage to articles of the foreign post 83. Omitted 84. Omitted. 85. Cash safes for branch offices 86. Weekly sorting orders 87. Construction of and alterations in mail vans 88. Revision of reserved accommodation 89. Check of memorandum of disbursement of pay and allowances of Post Offices. Posts and Telegraphs Manual VOLUME VIII POST OFFICE AND RAILWAY MAIL SERVICE SUPERVISING OFFICERS CHAPTER 1 HEADS OF CIRCLES PERSONAL DUTIES